Aktualizované 26. mája 2021
1. Ako to vyzerá s letnou sezónou 2021?
Objavujú sa dobré správy, cestovať by sa malo dať už od polovice mája 2021. Určite bude najjednoduchšie cestovanie v rámci spoločného systému Európskej únie, čiže nebudú chýbať tradičné a obľúbené destinácie ako Cyprus, Grécko, Španielsko, Bulharsko, Chorvátsko a Taliansko.

2. Mám si hľadať samostatné ubytovanie a letenku alebo si mám radšej kúpiť zájazd?
Výber je vždy na Vás, z pohľadu zákonnej ochrany je však lepšou voľbou zájazd, teda vopred pripravený balíček cestovných služieb. Na ten sa vzťahuje možnosť bezplatného odstúpenia v prípade mimoriadnych okolností ako aj pokrytie sumy zájazdu poistením insolventnosti. Áno, rozumiete dobre – ak si aj kúpite ubytovanie v Chorvátsku od cestovnej kancelárie a tá skrachuje, zakúpené ubytovanie nie je poistené voči insolventnosti, aj keď ostatné produkty cestovnej kancelárie toto poistenie majú. Dobrou správou je, že viaceré slovenské cestovné kancelárie ponúkajú poistenie insolventnosti aj pre samotne zakúpené ubytovanie.
3. Čo v prípade, ak mi pred nástupom na zájazd vyjde pozitívny test?
Komplexné cestovné poistenie, ktoré sa dá kúpiť ku zájazdu alebo jednotlivej službe cestovného ruchu pokrýva aj túto situáciu. V prípade, ak 14 dní pred nástupom na zájazd máte Vy ako objednávateľ alebo ktorýkoľvek cestujúci pozitívny PCR test na koronavírus, uhradí Vám poisťovňa 100% ceny zájazdu. Pozor však na jednotlivé podmienky takéhoto poistenia – napr. povinnosť zaslať touroperátorovi doklad o pozitívnom teste v deň keď Vám bol doručený.
4. Čo v prípade, ak ochorieme priamo na dovolenke?
Aj táto situácia je už priamo pokrytá Komplexným cestovným poistením, niektoré cestovné kancelárie ponúkajú vlastné bezplatné produkty, ktoré chránia cestujúcich priamo pre tento prípad a zdieľajú s klientom prípadne náklady na návrat späť, ak by musel zostať v karanténe v štáte dovolenky dlhšie ako je dĺžka objednaného zájazdu.

5. Čo mám robiť v prípade, ak si už zakúpim dovolenku, dostanem ochorenie COVID-19 s vážnym priebehom a nebudem môcť nastúpiť na dovolenku?
V takomto prípade (vážne ochorenie, hospitalizácia) Vás chráni poistenie storna, ktoré obsahuje každý balíček Komplexného cestovného poistenia. Samotné plnenie sa však môže pri jednotlivých poisteniach líšiť, preto si vždy overte jeho konkrétne podmienky.
6. Čo ak bude musieť CK zrušiť môj zájazd?
V prípade ak cestovná kancelária zruší zájazd sama, máte nárok na vrátenie celej zaplatenej sumy zájazdu a to bezodkladne, najneskôr do 14 dní od zrušenia zájazdu. Ak Vám cestovná kancelária ponúka voucher alebo nový zájazd, môžete ho prijať – ale nie ste tak povinný urobiť.
7. Čo ak sa náhle zhorší situácia v letovisku, ale zájazd nebude zrušený?
Ste oprávnený odstúpiť od zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu bez zaplatenia odstupného, ak v cieľovom mieste alebo v jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta; pri odstúpení od zmluvy o zájazde máte nárok na vrátenie všetkých platieb, ktoré ste za zájazd zaplatil. Samozrejme, ak si kupujete nový zájazd, samotná prítomnosť koronavírusu v štáte, do ktorého cestujete, nie je takýmto dôvodom. Bolo by nim napríklad, ak by sa v súvislosti s koronavírusom rapídne a zásadne zhoršila situácia v danom štáte. POZOR – táto výhoda sa vzťahuje výlučne na zájazdy. Ak si kupujete samostatnú službu (ubytovanie, letenku, transfer), zrušenie tejto služby na Vašu žiadosť pre zhoršenie situácie v danom štáte alebo oblasti bude len na dobrej vôli alebo možnostiach poskytovateľa tejto služby.
8. Čo ak si to rozmyslím a budem chcieť zmeniť alebo úplne zrušiť zájazd?
Preštudujte si jednotlivé ponuky cestovných kancelárií. Niektoré z nich umožňujú napr. v 14 dňovej (alebo inej) lehote pred nástupom na zájazd bezplatne odstúpiť od zmluvy, iné zmeniť destináciu alebo termín. Ponuky sú však zväčša obmedzené na charterové lety a na prípady, kedy letenka ku zájazdu nie je objednávaná na meno cestujúceho. Časť z ponúk má osobitné podmienky, ktoré umožňujú vykonať bezplatné storno až 5 dní pred nástupom na zájazd.
9. Môžem cestovať, keď som tehotná?
Áno, aj keď je dobré vedieť o niektorých obmedzeniach. Po prvé, ak už o tehotenstve viete, stanovujú poisťovne pri cestovnom poistení výluky z poistenia – teda niektoré poistné plnenia sa na Vás nevzťahujú. Vždy si overte tieto podmienky vo svojej cestovnej agentúre alebo cestovnej kancelárii. Do konca 28. týždňa tehotenstva (u niektorých dopravcov do 26. týždňa), ktoré je bez zdravotných komplikácií, neplatia žiadne obmedzenia pre cestovanie tehotných žien. Od 28. do 36. týždňa môže tehotná žena cestovať výlučne s platným potvrdením od svojho ošetrujúceho lekára (spravidla nie starším ako 14 dní pred odletom). Letecké spoločnosti neprepravujú tehotné ženy po 34., resp. 36. týždni tehotenstva.
10. Mám cestovné poistenie ku kreditnej karte, chráni ma?
Cestovné poistenie ku kreditnej karte si dobre preverte! Niektoré poistenie, ktoré dostanete v ponuke banky ku kreditnej karte má veľmi nízke sumy poistného krytia a najmä – nemusí Vás ochrániť v prípade, ak ochoriete na COVID pred dovolenkou alebo počas nej. Vždy sa informujte o podmienkach poistenia vo Vašej banke alebo u Vášho poisťovateľa. Niektorí klienti si tak radšej uzatvoria aj balíček Komplexného cestovného poistenia od niektorej z komerčných poisťovní.

Travel.Sk: Informácie o covid garanciách pri ponukách slovenských cestovných kancelárií.
Reisen.Sk: Informácie o covid garanciách pri ponukách rakúskych a nemeckých cestovných kancelárii.
Komentujte ako prvý